![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مقالات منتشر شده ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آمار بازدید ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صفحه اصلی > بررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد کاشان
.: بررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد کاشان
بررسی تاثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد کاشان
اندیشه گلشن 1*، ناصر صبحی قراملکی 2 1- دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم 2- دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
ارسال: خرداد ماه 96 پذیرش: مرداد ماه 96 چکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد کاشان در سال 1395 انجام شد. در این تحقیق به شیوه نیمه تجربی، از بین دانشجویان افسرده که افسردگی بالاتر از 18 (نقطه برش) داشتند، 36 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. به این ترتیب، پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش، با استفاده از پرسشنامه در هر دو گروه آزمایش و گواه، پیش آزمون اجرا شد و سپس برای گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش تحلیل رفتار متقابل برگزار شد. در هر یک از جلسات یکی از مهارتهای اساسی مدل اریک برن آموزش داده شد و بلافاصله بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی هر دو گروه آزمایش و گواه پس آزمون، و یک ماه پس از آن آزمون پیگیری انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، آموزش مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل، سبب کاهش معنیدار افسردگی (01/0≥р) در گروه آزمایش میگردد به طوری که در مقایسه دو به دوی مراحل آزمون در گروه آزمایش، بین پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری اختلاف معنیداری وجود داشت (01/0≥р) و پس آزمون و پیگیری در یک سطح آماری بودند. همچنین بین نمرههای عامل (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) و گروهها تفاوت معنیداری مشاهده شد (01/0≥ P). با توجه به نتایج این تحقیق چنین به نظر میرسد که آموزش گروهی به شیوه تحلیل رفتار متقابل، میتواند به طور مؤثری سبب کاهش نمره افسردگی دانشجویان دختر گردد و در ارائه خدمات بهتر برای سلامت روانی آنان مفید باشد.
کلمات کلیدی : مشاوره گروهی، تحلیل رفتار متقابل، افسردگی. دانلود مقاله : ![]() |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |