![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مقالات منتشر شده ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آمار بازدید ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صفحه اصلی > تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاههای تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سالهای 1340-1370)
.: تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاههای تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سالهای 1340-1370) تأثیر شیوة آموزش معماری دانشگاههای تهران و شهید بهشتی بر سبک آثار معماری (سالهای 1340-1370)
آلاله سامیر*1، حسین کریم آبادی2، احمد میرزا کوچک خوشنویس3 1- دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، تهران، ایران 2- دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قروین، ایران 3- استادیار گروه ابنیه و بافتهای فرهنگی و تاریخی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
Alalehsamir@gmail.com*
ارسال: تیر ماه 1400 پذیرش: مرداد ماه 1400 چکیده
شیوة آموزش متداول بر دانشکدههای معماری ایران در دهة 40 متأثر از بوزار است که به سمت مکتب باهاوس، رو به تغییر نهاده و تا اواخر دهة 50 ادامه مییابد. اواخر این دهه نیز مواجهه با انقلاب فرهنگی و سپس وقوع جنگ تحمیلی منجر به تعطیلی دانشگاهها میگردند. این امر، موجب دور ماندن و کنارهگیری دانشجویان و اساتید از محیط آموزشی و همچنین مباحث روز مرتبط با آنها میشود که به نوبة خود، سهم بسزایی در سردرگمی اساتید در تدریس، پس از دورة بازگشایی دانشگاهها دارد. از آنجایی که شیوة آموزش مناسب، نقش بسزایی در روند خلق آثار موفق در معماری دارد، توجه به آن ضرورت مییابد؛ همچنین به دلیل اصلاحات و تغییرات شکلگرفته در سیستم آموزش معماری در دهههای 40 تا 70 که نتیجة پیروی از رویکردها و مکاتب گوناگون آموزش است، اهمیت این دوران در شیوههای آموزشی و قیاس نتایج حاصل از آنها محرز میگردد. این پژوهش، با هدف دستیابی به ارتباط میان تأثیرگذاری شیوة آموزش بر آثار معماری و به دنبال آن، جریانات معماری برآمده از آنها، با استفاده از روش تحقیق تاریخی و بهرهگیری از استدلال قیاسی و استنتاجی انجام گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که آموزش معماری برگرفته از مکتب بوزار، به آثاری با معماری نئوکلاسیک و مدرن غربی منجر شده و شیوة آموزش متأثر از مکتب باهاوس، جریانات معماری را بهسوی سبک بینالملل و مدرن متأخر سوق داده است. حال آنکه پس از سال 58 و با وقوع انقلاب اسلامی در پی جستوجوی هویت، معماری پستمدرن و بومی اهمیت مییابد. کلمات کليدي: آموزش معماری، مکتب بوزار، مکتب باهاوس، معماری هویتگرا، معماری بومگرا. دانلود مقاله : ![]() |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |