![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مقالات منتشر شده ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آمار بازدید ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صفحه اصلی > خوانش معماری به مثابۀ متن با رویکرد نشانهشناسی ساختگرا
.: خوانش معماری به مثابۀ متن با رویکرد نشانهشناسی ساختگرا خوانش معماری به مثابۀ متن با رویکرد نشانهشناسی ساختگرا (نمونهموردی: مرکز فرهنگی- سینمایی دزفول)
آلاله سامیر*1، سید امیرحسین گرکانی2، مریم چشمه قصابانی3
1- دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس 2- استادیار گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، تهران 3- استادیار گروه معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، تهران
*Alalehsamir@gmail.com
ارسال: تیر ماه 99 پذیرش: مرداد ماه 99 چکیده
معماری سنتی ایران همواره دربرگیرندة مضامین والایی بوده و آنها را به صورت رمزگانی پنهان در خود جای داده است. این معماری وسیلهای برای درونجویی و مکاشفه است و آرامش را با خود به همراه دارد؛ حال آنکه معماری معاصر ایران با فاصلهگرفتن از ارزشهای سنتی، هرچه بیشتر به آشفتگی و سردرگمی میرسد. شاید علت این فاصله، ناتوانی در درک ارزشها و معنای درونی عناصر گذشته باشد. آشکارسازی معانی این رمزگان به روشهای تأویل نیازمند است و نشانهشناسی یکی از آنهاست. این پژوهش در پی پاسخ به سؤالات 1-چگونه نشانهشناسی ساختگرا در تأویل معنا عمل میکند؟ 2- چگونه بنای معاصر میتواند حامل معانی درونی باشد؟ شکل گرفته و برآن است تا با بیرونکشیدن عمق مفاهیم معماری سنتی از دل بنایی معاصر و دریافتن ارتباط این دو به شناخت بیشتر توأمان معماری سنتی و معاصر ایران کمک کند. بدین منظور با زاویة دید نشانهشناسانه به هنر معماری و بالأخص اثری از معماری معاصر ایران پرداخته است. مرکز فرهنگی سینمایی-دزفول به عنوان یکی از نمونه ابنیة معاصر که نگاهی به هنر و معماری پر رمز و راز سنتی ایران دارد و از ساختاری مفهومی و قابل تأویل برخوردار است، انتخاب و از سه منظر زیباشناسانه، عملکردگرایانه و ریختشناسانه با رویکرد نشانهشناسی ساختگرا، مورد تأویل قرار گرفته است. اصول و مبانی نشانهشناسی ساختگرا، تبیین و با معماری سنتی ایران به مثابه یک متن تطبیق داده شد. سپس، معنای ضمنی برخی از مهمترین عناصر معماری سنتی، تفسیر شد و به عنوان جزیی از بافت متن در کنار سایر نمادها و نشانههای مرکز فرهنگی-سینمایی دزفول، تحلیل گردید. نتایج به دستآمده نشان داد که اکثر نمادها، نشانهها و عناصر معماری سنتی حاوی مضامین و معانی عرفانی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای تهیه شده است. همچنین روش تحلیل با استفاده از استدلال قیاسی و استنتاجی صورت گرفته است. کلمات کليدي: نشانهشناسی، نشانهشناسی ساختگرا، خوانش معماری، معماری سنتی ایرانی. دانلود مقاله : ![]() |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |