![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مقالات منتشر شده ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آمار بازدید ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صفحه اصلی > تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی
.: تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی
تبیین نیازهای آموزشی اخلاق حرفه ای در رشته گفتاردرمانی
زهرا سادات قریشی1، فرحنازمحمدی2، طلیعه ظریفیان3، شفیعه پناه زاده4*
1- استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه گفتاردرمانی ، تهران، ایران 2- دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه پرستاری، تهران، ایران 3- دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، تهران، ایران 4-کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
ارسال: فروردین ماه 99 پذیرش: خرداد ماه 99 چکیده
مقدمه: آسیبشناسان گفتار و زبان روزانه با مسائل و مشکلات بسیاری در حین ارائه خدمات بالینی مواجه میشوند و تصمیمگیری اخلاقی را برای این متخصصان دشوار میکند. با توجه به مطالعات اندک در زمینه اخلاق حرفهای در رشته گفتاردرمانی و نبود تصویری روشن از نیازهای آموزشی در این حوزه، این مطالعه انجام شد.
روش: شرکتکنندگان به روش نمونهگیری هدفمند از بین آسیبشناسان گفتار و زبان انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای فردی نیمه ساختار یافته (12خانم و2 آقا) جمعآوری گردید.
یافته ها: تحلیل داده ها منجر به استخراج 1562 کد 54 زیرطبقه و 18 طبقه اصلی شد که شامل آشنایی با اصول اخلاق حرفهای بین فردی، کنترل خشم و واکنشهای هیجانی، ارائه خدمات بالینی مبتنی بر علم، صبر و بردباری در ارائه خدمات، حفظ ایمنی بیمار، رعایت صداقت در ارائه خدمات، ارائه اطلاعات کافی به مددجو و خانواده مددجو، احترام به شأن مددجو، حفظ استمرار در ارائه خدمات، توجه به اختیار مددجو، رازداری، رعایت عدالت در ارائه خدمات، رعایت حریم خصوصی، تعهد به حرفه، کم رنگ بودن موضوع اخلاق حرفهای در آموزش حرفه گفتاردرمانی، نگاه منفعت طلبانه در ارائه خدمات، آموزش رویارویی با تنشهای اخلاقی و ضابطه مندی می باشند.
نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان میدهد که نقص در آموزش اخلاق حرفهای و عدم آگاهی گفتاردرمانان در این رابطه مشکل اساسی در حرفه گفتاردرمانی در کشور است. بنابراین تدوین برنامههایی در جهت آموزش اخلاق حرفهای به منظور رفع نیارهای آموزشی موجود و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان، متناسب با نیاز جامعه گفتار درمانی الزامی است. کلمات کليدي: اخلاق حرفهای، نیازهای آموزشی، گفتار درمانی، مطالعه کیفی دانلود مقاله : ![]() |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |