درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله شماره استاندارد بین المللی پیایندها شاپا: ISSN 2538-581X شماره مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: 80437 صاحب امتیاز: گروه نخبگان دانشگاهی ایران دکتر سیامک حاجی یخچالی دکتر جعفر حیدری دکتر بابک جوادی دکتر مهیار جاوید روزی دکتر رضا ضیائی مؤید دکتر احمد طاهر شمسی دکتر سرور رمضانپور دکتر علیرضا باصحبت نوین زاده دکتر کیوان نارویی دکتر وحید خاکی زاده دکتر علی فرزادی دکتر بهروز بهنام دکتر عرفان صلاحی نژاد دکتر مریم اخوان خرازیان دکتر سعیده مزینانی دکتر راحله خادمیان دکتر اسلام رنجبر نوده دکتر مهناز ذاکری دکتر سیده زهرا مرتضوی دکتر رسول بهنام دکتر سید محمدرضا موسوی فرد مقالات منتشر شده جلد 1- شماره 1- دی 95 جلد 1- شماره 2 - اسفند 95 جلد 2 - شماره 1 - اردیبهشت 96 جلد 2 - شماره 2 - تیر 96 جلد 2- شماره 3- ویژه مرداد ماه 96 جلد 2 - شماره 4 - مهر ماه 96 جلد 2- شماره 5- آذر ماه 96 جلد 2- شماره 6- بهمن ماه 96 جلد 3- شماره 1-فروردین ماه 97 جلد 3- شماره 2- خرداد ماه 97 جلد 3 - شماره 3 - مرداد ماه 97 جلد 3- شماره 4 - مهر ماه 97 جلد 3- شماره 5- آذر ماه 97 جلد 3- شماره 6 - بهمن ماه 97 جلد 4-شماره 1- فروردین ماه 98 جلد 4 - شماره 2- خرداد ماه 98 جلد 4 - شماره 3 - مرداد ماه 98 جلد 4 - شماره 4 - مهر ماه 98 جلد 4 - شماره 5 - آذر ماه 98 جلد 4 - شماره 6 - بهمن ماه 98 جلد 5 - شماره 1 - فروردین 99 جلد 5 - شماره 2 - خرداد 99 جلد 5 - شماره 3 - مرداد 99 جلد 5 - شماره 4 - مهر 99 جلد 5 - شماره 5 - آذر 99 جلد 5 - شماره 6 - بهمن 99 جلد 6 - شماره 1 - فروردین 1400 جلد 6 - شماره 2 - خرداد ماه 1400 جلد 6 - شماره 3 - مرداد 1400 جلد 6 - شماره 4 - مهر 1400 جلد 6 - شماره 5 - آذر ماه 1400 جلد 6 - شماره 6 - بهمن 1400 جلد 7 - شماره 1 - فروردین 1401 جلد 7 - شماره 2 - خرداد 1401 جلد 7- شماره 3- مرداد ماه 1401 جلد 7- شماره 4- مهر ماه 1401 جلد 7- شماره 5- آذر ماه 1401 جلد 7- شماره 6- بهمن ماه 1401 جلد 8 - شماره 1- فروردین 1402 جلد 8- شماره 2- خرداد ماه 1402 جلد 8- شماره 3- مرداد ماه 1402 جلد 8- شماره 4- مهر ماه 1402 جلد 8- شماره 5- آذر ماه 1402 جلد 8- شماره 6- بهمن ماه 1402 جلد 9- شماره 1- فروردین ماه 1403 آمار بازدید
بازدید امروز : 108 بازدید کل : 514885 کاربران آنلاین : 1 بازدید این صفحه : 286 |
صفحه اصلی > بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم
.: بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم فرزاد رستمی1*، لعبت خسروی2
1- دکتری زبان و ادبیات فارسی، دبیر آموزش و پرورش محمودآباد و مدرس دانشگاه فرهنگیان 2- دانشجوی دانشگاه مازندران
ارسال: بهمن ماه 98 پذیرش: بهمن ماه 98
چکیده تحقیق حاضر بررسی اهمیت، کاربرد و تأثیرات روانشناسی بر آموزش ادبیات دانشآموزان دبیرستانی است که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است. در میان نظریههای معاصر روانشناسی، تمرکز مقاله بر نظریۀ آزادی و حس مشترک است که توسط اریک فروم ارائه شد. هرچند امروزه اهمیت روانشناسی در تمامی سطوح آموزشی همچنین دربارۀ معلمان و نحوۀ تدوین کتابهای درسی مورد توافق جمعی قرار گرفته، اما در مورد درسی همچون ادبیات این قاعده جنبۀ خاصتری پیدا میکند. با تحلیل آرای فروم این نتیجه حاصل میگردد که ادبیات وضعیت و زمینهای را خلق میکند که به شکل بالقوه شکوفایی ذهنی مخاطبان (و در اینجا دانشآموزان) را به دنبال دارد. بر اساس تحلیل این منطق، ادبیات شکلی از آزادیِ راستین را در ذهن مخاطب میپرورد که نسبت به صُور جعلی یا فانتزی آن، مترقیتر است. در این میان جهتدهی مناسب به کتابهای درسی و آگاهی معلم به چنین افقی، شروط ضروری است. بررسی این مسئله نشان میدهد که جایگاه دستاوردهای روانشناسی در آموزش ادبیات تا چه اندازه گسترده و قابل اتکاست. کلمات کليدي: روانشناسی، آموزش، ادبیات (درسی)، آزادی، اریک فروم. دانلود مقاله : |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |