![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مقالات منتشر شده ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آمار بازدید ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صفحه اصلی > بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم
.: بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم فرزاد رستمی1*، لعبت خسروی2
1- دکتری زبان و ادبیات فارسی، دبیر آموزش و پرورش محمودآباد و مدرس دانشگاه فرهنگیان 2- دانشجوی دانشگاه مازندران
ارسال: بهمن ماه 98 پذیرش: بهمن ماه 98
چکیده تحقیق حاضر بررسی اهمیت، کاربرد و تأثیرات روانشناسی بر آموزش ادبیات دانشآموزان دبیرستانی است که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است. در میان نظریههای معاصر روانشناسی، تمرکز مقاله بر نظریۀ آزادی و حس مشترک است که توسط اریک فروم ارائه شد. هرچند امروزه اهمیت روانشناسی در تمامی سطوح آموزشی همچنین دربارۀ معلمان و نحوۀ تدوین کتابهای درسی مورد توافق جمعی قرار گرفته، اما در مورد درسی همچون ادبیات این قاعده جنبۀ خاصتری پیدا میکند. با تحلیل آرای فروم این نتیجه حاصل میگردد که ادبیات وضعیت و زمینهای را خلق میکند که به شکل بالقوه شکوفایی ذهنی مخاطبان (و در اینجا دانشآموزان) را به دنبال دارد. بر اساس تحلیل این منطق، ادبیات شکلی از آزادیِ راستین را در ذهن مخاطب میپرورد که نسبت به صُور جعلی یا فانتزی آن، مترقیتر است. در این میان جهتدهی مناسب به کتابهای درسی و آگاهی معلم به چنین افقی، شروط ضروری است. بررسی این مسئله نشان میدهد که جایگاه دستاوردهای روانشناسی در آموزش ادبیات تا چه اندازه گسترده و قابل اتکاست. کلمات کليدي: روانشناسی، آموزش، ادبیات (درسی)، آزادی، اریک فروم. دانلود مقاله : ![]() |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |