![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
![](../template/hn-aefmc/image/item_sign.gif)
درباره مجله عضویت در مجله شناسنامه مجله ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مقالات منتشر شده ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() آمار بازدید ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صفحه اصلی > بررسي تجربی اثرکاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتورپلیمری کاهش دهنده اصطکاک(DRA) درسیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری
.: بررسي تجربی اثرکاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتورپلیمری کاهش دهنده اصطکاک(DRA) درسیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری بررسي تجربی اثرکاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتورپلیمری کاهش دهنده اصطکاک(DRA) درسیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری
مهدی خسروآبادی*1، منوچهر راد2 1- کارشناس ارشد مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب 2- دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه شریف
Mkh_242yahoo.com *
ارسال: اردیبهشت 97 پذیرش: خرداد 97 چکیده
پدیده کاهش اصطکاک با استفاده از تزریق مواد پلیمری به رزیم جریان مغشوش که به عنوان پدیده تام شناخته می شود برای جریان صاف بدون اثر زبری لوله در سال 1975 توسط (virk,1975)مورد بررسی قرار گرفت. طی سالهای بعد با توسعه مطالعات با هدف کاهش اصطکاک در جریان مغشوش توسط افرادی همچون torgeir اثر وزن مولکولي، غلظت و شرايط ترموديناميکي پليمر بر کاهش اصطکاک بررسي قرار گرفت و نشان داده شد که با افزایش غلظت پلیمر پلی استرن در تولئن برای جریان مغشوش، میزان کاهش اصطکاک، افزایش مییابد. همچنین Fernandes و Mowal اثر پليمر بر کاهش اصطکاک در جريان هاي دو فازي را مورد مطالعه قراردادند و نشان دادند بر روی لوله ای به قطر mm 19 میتوان به حداکثر کاهش اصطکاک %63 و %45 دست یافتند. از آنجايیکه افت فشار در لوله باعث افت انرژی در سيستمهاي انتقال خطوط لوله است، بنابراين اگر بتوان توسط روشهايي از ميزان اين نيروي بازدارنده کاست در نتيجه در توان مصرفي صرفهجويي خواهد شد. با این رویکرد در اين مقاله اثر تزریق مواد پلیمری آلفاالفین در کاهش اصطکاک لوله با تزریق در جریان در آزمایشگاه بر روی سیال هپتان مورد ارزیابی قرار گرفته شده است و نشان داده شده است که میتوان در تست آزمایشگاهی تزیق پلیمر، با استفاده از تزریق محلول پلیمری آلفا الفین در غلظت های مختلف به سیال هپتان در دستگاه لوپ تست، ، در اعداد 2300<Re<35000 با تزريق غلظت هاي مختلف ppm 1-5 پليمر به سيال هپتان در لوله اي از جنس S.S و قطر داخلي mm 25 مي توان به کاهش اصطکاکي حدود 5-35% در هر تزريق دست یافت. کلمات کليدي: درصد کاهش اصطکاک ، خط لوله، ضریب اصطکاک،آلفا الفین ، DRA. ![]() |
Journal of Science and Engineering Elites www.ElitesJournal.ir www.ElitesJournal.com پست الکترونیک ( ایمیل) : Info@elitesjournal.com تلفن دبیرخانه: 44258197 -021 ساعات پاسخگوئی به تماس: همه روزه از ساعت 11 الی 17 (به جز جمعه ها و ایام تعطیل) فکس دبیرخانه : 89780710-021 |